Windsurfing Lectia nr 10 : Reglarea talpii de catarg

Am sa iti spun acum cate ceva despre reglrea pozitiei catargului pe placa . Este un reglaj important . Ca multe altele de fapt . Multe marci de placi au marcaje alaturate canalului de fixarea talpii , altele nu . La cele marcate , vei sti care este centrul , punctul ideal de prindere ( teoretic) . Totusi nu totdeauna acestea sunt bine trasate . Este bine sa masori cu ruleta incepand de la coada plansii spre canalul de prindere si sa notezi punctul de 135cm cu un marker permanent . Sigur ca da , acesta va fi doar un reper de baza orientativ , functie de care vei face ajustarile necesare pe viitor . Deci pentru placi de peste 90L – 135cm , placi sub 90L –127-130cm . Retine ! Acesta este un reper de orientare pentru reglajele fine . El poate flota in toleranta a 5 cm . Fara a avea acest punct insa , vei bajbai in cautarile tale de setare . Aceasta se realizeaza pentru o acordare buna a plansii cu marimea velei , cu greutatea ta , stilul si conditiile de navigare . Totul , pentru a mari controlul , manevrabilitatea si performanta . Este adevarat , plasele difera mult intre ele . Nu conteaza insa , avand in vedere ca vei face observatiile si ajustarile pornind mereu din acelasi punct .
Sa vedem acum cum se fac ajustarile fine si de ce .
Pornind de la centrul stabilit anterior catargul poate fi mutat inainte sau inapoi .

Exista o prejudecata conform careia , catargul se muta inainte pentru vela mare si apa plata iar inapoi , pentru vela mica si vant tare . In multe cazuri se potriveste din intamplare , dar conceptia este gresita , mai ales pentru modele noi de planse . Reglarea talpii de catarg se face pentru mentinerea plansei in pozitie cat mai dreapta (orizontal) . Pentru aceasta , la vant tare catargul trebuie mutat mai in fata , marind astfel controlul . De asemenea , pe vant slab si cu o vela mare , catargul trebuie mutat putin inapoi pentru a mari viteza maxima .

Mutarea spre inainte , se face atunci cand :
– Plansa este greu controlabila si sare de varf in sus.
– Intra greu in planaj pe vant slab
– Volumul plansei este mic raportat la greutatea ta , infundarea plansei la coada .
– Pozitie incomoda atunci cand urci in vant , eventual din cauza finei prea mici .
– Intrarea in spynnout din cauza presiunii prea mari pe piciorul din spate .
Mutarea spre inapoi se face atunci cand :
– Vrei sa maresti viteza si nu ai probleme de control .
– Ai control usor , dar vrei sa pivotezi mai usor la jibe cu conditia sa nu intri apoi in spinnout cand urci in vant .
– Daca placa sta cu varful ingropat in apa
– Daca ai o greutate mica si foloseti o vela usoara .
– Vrei sa faci sarituri pe val sau freestyle .

La urma urmei poti sa muti catargul de cate ori vrei , inainte si inapoi pana constati ca mergi echilibrat ! Numai sa retii setarile bune , pentru fiecare placa si vela in parte . E bine sa si notezi pe ceva . ……..Cu bine !

Leave a Reply

Your email address will not be published.