WINDSURFING LECTIA NR 2 .PRIMA IESIRE PE APA

Esti fericitul posesor al unui echipament complet de windsurfing . Te felicit ! ( de unde ai avut atatia bani ? Sotia stie ? ) . L-ai asamblat corect . Presupun ca ai si imbracamintea necesara din neopren , chiar daca e vara , sa nu dardai de frig dupa catva timp petrecut in apa . Trebuie sa ai in vedere ca la inceput vei fi mai mult sub placa decat desupra ei . Picioarele trebuiesc protejate de pietre sau de ce nu , bucati de sticla din apa , cu incaltaminte speciala din neopren .Vremea trebuie sa fie frustrate cu un vant slab si o apa plata ( fara valuri , nu fara bule ) . Un vant prea puternic te poate descuraja de la inceput . Iar valurile ………. si mai rau . Recomand un vant de maxim forta 2 ( apa putin creata , fara valuri) . De preferat ar fi la lac si nu la mare sau ocean . Acestea au curenti ce te pot pune in situatii imprevizibile si nedorite .
ATENTIE ! Nu intra in apa fara vesta de flotabilitate , chiar daca te consideri un bun inotator . In timpul cazaturilor repetate nu stii cum te poti lovi ( de catarg , placa , ghiu ) te poti incurca in scote sau poti fi aruncat departe de placa . Eu personal , am fost inconstient dupa o cazatura ( nu pot sa imi dau seama cat timp) , in asa hal incat ma credeam pe plaja intins la soare , cand de fapt pluteam in larg la 1 km . Cei ce nu vor sa li se intample asa ceva , poarta casca . Recomand o vesta de protectie la lovituri ce asigura si flotabilitate . Te feresti astfel de coaste rupte , sau contuzii severe . De preferat sa fie de culoare cat mai stridenta pentru a fi mai usor de reperat pe apa si sa ai un fluier atasat . Daca se intampla ca vela sa se desprinda de placa , ramai pe placa si apoi in masura in care poti te apropii de vela . Vela poate fi inlocuita , tu nu . Tine minte ! Ramai mereu cu placa . Protejeaza-te de soare pentru ca vei fi mult timp expus . Foloseste o crema protectoare si o pereche de ochelari cu snur elastic . Cum alegi locul unde vrei sa inveti ? Daca sunt windsurferi pe apa , scoala pentru incepatori , centru de inchiriere echipament de windsurf e bine . Unul din indiciile de mai sus e suficient . Daca sunt windsurferi inseamna ca cei ce stiu au ales zona in cunostinta de cauza . Pe de alta parte , in caz ca ai probleme are cine sa iti sara in ajutor . ATENTIE ! Nu iesi niciodata singur pe apa nici daca esti avansat . Daca exista o scoala de windsurf este si mai bine . Poti profita de indicatiile pe care instructorii le dau elevilor si privi exemple de miscari . Evita insa locurile prea aglomerate (inotatori , barci , scutere , cabluri , etc ) . Ideal ar fi sa incepi cu un instructor sau macar cu un amic ce iti poate da indicatii de baza . Buuuuuun ! Ai tot ce iti trebuie , vremea e frumoasa , vantul placut ( de preferat directia vantului paralela cu malul si de evitat vantul ce bate spre larg) si intri in apa mandru ca arati a windsurfer . Nu uita sa verifici inainte daca surubul de aerisire al placii este strans . Placile noi sunt dotate cu asa ceva pentru ca la temperatura mare aerul din interior prin dilatare impinge invelisul placii . In acest caz se slabeste surubul si aerul iese cu presiune .
Te opresti acolo unde apa iti ajunge pana la genunchi , te pozitionezi cu spatele la vant , placa in fata si vela intinsa in apa pe bordul opus tie .Te urci pe placa si te ridici in picioare cu scota de ridicare in mana . Pozitionezi talpile in stanga si in dreapta catargului si apoi tragi incet de scota in sus ridicand vela din apa . In timpul ridicarii controlezi presiunea pe ambele piciore astfel incat plansa sa stea in permanenta perpendicular pe catarg . In momentul in care a iesit aproape toata vela din apa si palmele ti-au ajuns pe scota aproape de ghiu , incearca sa controlezi un pic placa prin aplecarea catargului spre botul si spre spatele placii . Vei observa ca daca inclini catargul spre spatele placii , botul acesteia va vira spre vant . Daca apleci catargul spre botul placii aceasta va cobori din vant . Repeta de cateva ori aceste manevre inainte de a ridica definitiv vela pentru a simti schimbarile de directie . Incearca apoi sa tii vela relaxat pe directia vantului si sa rotesti placa , in ambele sensuri cu ajutorul picioarelor . Repeta de cateva ori aceasta manevra sa simti controlul pe fiecare picior . Ca sa ridici complet vela , muti ambvele picioare in spatele catargului si apuci cu mana dinspre botul plansei de ghiu la baza acestuia .    Retine ! Apare o mica incrucisare a bratelor ce trebuie sa o tii minte mereu sau macar pana o inveti si devine gest reflex . Aceasta este pozitia corecta de apucare a ghiului . Ea te ajuta sa apleci putin catargul spre in fata plansei in timp ce apuci ghiul si cu cealalta mana . Daca apuci cu mana din spatele placii catargul se va apleca automat inspre spate iar tu pentru a compensa ai fugi in botul plansei , ceea ce sigur nu doresti . Repet ! Apuci ghiul cu mana dinspre botul plansei petrecand-o peste bratul ce tine scota de ridicare . Apoi eliberezi scota de ridicare si prinzi chiul si cu cealalta mana . Acum cauta-ti echilibrul si urmareste ca directia plansei sa ramana aceeasi prin inclinarea catargului cate putin in fata sau in spate . Nu incerca sa tii vela fortat in maini ! Vei avea dureri mari de mijloc seara . Mentine-o in echilibru astfel incat toata greutatea ei sa fie aplicata pe talpa catargului .

E momentul sa iti explic un pic despre directia vantului si a placii fata de acesta . De acum inainte vei lucra numai cu el nu ? Deci : directia ideala de deplasare este cea perpendiculara pe vant ( vant travers ). Asta inseamna sa fii in permanenta cu vantul in spate . Cand spun in spate ma refer la spatele tau cand stai pe placa nu la spatele placii . Fata de pozitia ideala (travers) , se poate urca spre vant (vant strans). De asemenea , fata de directia ideala (travers ) se poate cobori 45 grade (vant purtator sau larg ) . Daca se coboara 90 grade fata de directia ideala (travers) se ajunge in pozitia de vant din spatele plansei ( vant de pupa ) . Imi pare rau ca trebuie sa te anunt ca , exact inspre vant nu se poate merge . Asta a fost vestea rea , acum cea buna e , ca se poate insa ajunge la un punct situat exact in vant , mergand in zig zag cu vant strans .
Acum ca ai reusit sa pleci pe apa , sa iti arat cum cobori din vant si urci in vant , mergand in curbe usoare . Mergand perpendicular pe vant ( travers ) , apleci vela spre inainte ( inclinand catargul spre botul placii ) , impingi de piciorul din fata si slabesti coada velei . Procedand invers , urci in vant . Apleca vela spre in spate (inclini de catarg spre spatele placii ) si apasand pe piciorul din spate . De dada aceasta nu mai slabesti coada velei . O strangi chiar , daca erai in pozitie coborata fata de vant , astfel incat vela sa fie aliniata cu placa . Exerseaza continuu manevrele de urcare si coborare fata de vant ( pentru a intelege practic schimbarea de directie ) , pana o faci fara a te mai gandi in amanunt la miscarile ce o compun . Trebuie sa retii ca sunt doua moduri de a schimba directia . Din placa , sau din vela . Ele nu se fac separat ci doar impreuna . Din placa se vireaza sub vant , prin impingerea in piciorul din fata , iar inspre vant impingand in piciorul din spatele placii . Din vela virezi sub vant aplecand vela in fata si slabind coltul , iar in vant urci lasand vela spre spate si tragand de coltul ei . Spuneam ca se folosesc impreuna manevrele din placa si vela pentru ca doar asa se realizeaza o virare lina si fara efort . Daca de exemplu vrei sa virezi sub vant si impingi doar de piciorul din fata , fara a apleca vela si a slabi de coada , placa tinde sa coboare dar vela se opune schimbarii de directie . Vei avea impresia ca ai un catar incapatanat sub tine .

Acum inchide calculatorul si fugi la apa .       Succes !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *