Windsurfingul se practica pe apa! Ti-am mai spus? Trebuie sa stii ca atunci cand iesi pe apa te afli intr-un mediu ostil, avand in vedere ca mediul acvatic nu e specific omului. In general, noua oamenilor , ne place sa credem ca ne adaptam si ne descurcam oriunde. Nu este chiar asa. Ne descurcam intr-un asemenea mediu atunci cand trecerea prin el este conforma cu planificarea noastra
, ca durata si in conditiile stabilite de noi. Insa atunci cand dintr-un motiv sau altul, am iesit din cadrul planificat, incepem sa simtim ostilitatea mediului impropriu pentru noi . Este ca atunci cand spui: vaaaaaai ! ce frumos este sa traiesti la tara, sa mananci un pui la ceaun , sa bei o tuica naturala, un vin. Este frumos sa privesti de departe viata la tara, sau sa iti petreci un weekend atat cat ai stabilit. Ce te faci insa cand a trebuit sa ramai fara vrerea ta inca o aptamana? Saptamana in care ai simtit pe pielea ta ca nu ai apa calda la baie, poate nici baie, ca puiul acela inainte de a ajunge in ceaun mananca,face mizerie,porcul la fel , vaca nu da numai lapte ci si altceva ce trebuie carat la gunoi , ca focul idilic din teracota se intretine cu lemne , ca acestea trebuiesc taiate ……… Ei bine abia atunci iti dai seama ca nu esti pregatit pentru asa mediu si nu e chiar asa de bine de trait acolo. La fel este si cu apa, ba mai mult. Ea devine ostila existentei tale. Pentru aceste motive e bine sa cunoastem din timp ceea ce se poate intampla acolo unde mergem si cum putem contracara aceste situatii. Exact ce spuneam si inainte. Este bine atat timp, cand totul se petrece cum am planificat. Daca luam in calcul din timp si neprevazutul se cheama ca totul se desfasoara intr-un cadru cat de cat planificat. Vom avea astfel parte de o simpla neplacere, preferabila unui eveniment nedorit sau chiar regretabil. Avand in vedere ca echipamentul este cel ce te ajuta sa mergi unde vrei tu pe apa si el este compus dintr-un ansamblu , tot el este cel ce te poate abandona departe de lume. Se poate intampla simplu de tot , atunci cand una din verigile componente cedeaza . O prima masura preventiva este verificarea amanuntita a tuturor pieselor inainte de plecare.Cand spun asta ma refer nu numai la vericarea intergitatii acestora ci chiar a existentei lor. Se poate intampla ca din dorinta de a iesi cat mai repede pe apa sa uiti sa iei ceva. Nu rade! Vorbesc in cunostinta de cauza. Personal, mi-am dat seama ca nu am scota de ridicare dupa 30 minute de mers sau am plecat pe apa si cand sa ma agat in trapez, am constatat ca nu-l am.La fel s-a intamplat cu scotele de trapez. Si nu e vorba aici numai de mine . Verifica deci : ____1.scotele de intindere a velei sa nu fie roase si legaturile sa fie bine facute ____ 2.scotele de trapez sa nu fie prea uzate – ____3.catargul sa nu prezinte fisuri sau uzura de la frecarea pe cambers ____ 4.balenele velei sa nu fie rupte sau iesite din buzunar____ 5.Fina sa fie bine stransa ____ 6.Surubul de aerisire al placii bine strans -____7.Ghiul sa nu fie fisurat (mai ales la clema de prindere a catargului) ____ 8.legatura flexibila sa nu fie imbatranita sau sa prezinte fisuri ____ 9.Siguranta din baza catargului sa inchida bine pe legatura flexibila ____ 10.vela sa nu prezinte crapaturi ce pot degenera in rupturi -____11.placa sa nu fie fisurata ____ 12.prelungitorul catargului sa nu prezinte fisuri ____ 13.scota de ridicare sa nu fie invechita sau roasa. Deci tineti minte numarul celor 13 componente ce va pot aduce ghinion . Luati inca ceva cu voi : Un pet de 1/2 L cu apa , ce-l introduceti in buzunarul velei langa catarg desupra ghiului, o scota de 2m pe care o rulati pe baza catargului sau pe coada ghiului si 30cm de Duck Tape waterproof tape ( eu tineam un mic rest de rola la catarg,turtita, dar i-a luat locul sticla cu apa) infasurat undeva la coada ghiului. Este la fel cum ne descurcam cu Dacia, cu un patent si o bucata de sarma ,daca tineti minte. Sa vedem ce se poate intampla daca ne aflam la 1-2km in largul marii si cedeaza ceva din ce am amintit mai sus.Sa le luam pe rand. 1.In caz ca cedeaza o scota de intindere a velei la catarg sau ghiu , se inlocuieste cu scota de rezerva. 2.Daca se rupe in mers scota de trapez , fii sigur ca se va rupe chiar atunci cand stai confortabil atarnat in ea ( curios nu ? ). Iti dai seama ca nici nu vei avea timp sa intelegi ce se intampla cu tine, cand la viteza aia te vei trezi aruncat in apa in timp ce echipamentul tau mai merge cativa metri fara stapan. Ma rog! Trecem peste asta, presupunem ca ai revenit pe placa. Daca esti aproape de locul de plecare si te increzi in bratele tale, tii vela in maini . Daca nu, apelezi la scota de rezerva si legi prin matisare pe ghiu , scota de trapez. 3. In cad ca se rupe catargul o va face doar atunci cand vei sta in trapez pentru ca vantul e tare si va solicita catargul . http://www.youtube.com/watch?v=HIJ1jZQcSSY&feature=relatedVei pati exact ca la scota de trapez , cu deosebirea ca vela va veni peste tine si este posibil sa fie si vela sfasiata in dreprul rupturii. De obicei catargul de rupe deasupra ghiului , din cauza uzurii din acea zona cauzata de frecarea cu ghiul si pentru ca tensiunile cele mai mari tot acolo sunt . Recomand scoaterea partii rupte de sus pentru a nu rupe toata vela (daca nu a facut-o inca )si intoarcerea la mal cu restul de vela ramasa . Mai greu dar merge. Atentie la aschiile de fibra de sticla si carbon .