Site icon Scoala de windsurfing & wingfoil Piccadilly Mamaia

Despre Catarge

Indexed Mast Check System – IMCS mast-imcs-formulas

 

Sistemul de măsurare IMCS este standardul stabilit  de Fiberspar în 1994 pentru a masura rigiditatea unui catarg.  Aceasta a înlocuit vechiul sistem de MCS , care era  ineficient atunci când se compară catarge de diferite lungimi. Consider ca nu este necesar sa iti bati capul cu formula de calcul desi o voi scrie mai jos  , e de ajuns sa cunosti doar ICMS-ul . Trebuie doar sa stii ca pentru a se aplica aceasta formula  se face urmatorul test al catargului :

1. Sprijinirea catargul 5 cm de la fiecare capăt.

2. Aplicarea unei sarcini de 30 kg la jumatatea  lungimii

3. Măsurarea deformarii  statice şi dinamice la:

a. Sfert de baza

b. Mijloc (aceasta este de măsurarea cheie pentru a determina IMC)

c. Sfert de varf

4. Divizarea deformarii  în lungime .

Pentru a se calcula rigiditarea – IMCS –ul se foloseste formula :

 

IMCS = (lungimea catargului )3   /  (Deformarea la mijloc) X (lungimea catargului )2

 

Fiberspar a facut aceste calcule facand masuratori pe un catarg de 465 cm .

Rigiditatea este exprimata in numere de la 16 la 32  ,  direct proportional cu lungimea catargelor .

Un windsurfer cu o greutate mai mare de 80 kg ce poate merge supravelat , va putea folosi la o vela ce recomanda un un catarg cu IMCS de  25  un altul mai rigid de 27,5 . Un windsurfer cu greutate sub 80 kg poate folosi insa un catarg cu IMCS cu o treapta mai mic decat cel recomandat .

Numerele de IMCS de obicei variază de la circa 12 (catarg moale junior) la 32 ( catarg de cursa rigid). Vele mai mari au  nevoie de catarg  mai rigid pentru a sustine  forţele suplimentare, astfel ca este normal pentru catarge mai mari rigiditaea  IMCS va fi mai mare .

 

Ce inseamna  REFLEX RESPONSE  ?

Rigiditatea nu spune totul despre catarg . Forma curbei de îndoire si revenirea la forma initiala este de asemenea importanta  . Citim de  termeni ca  “top flex” si  “constant curve ” , dar ce înseamnă asta ? De fapt,  sunt termeni cuantificabili. În plus fata de masurarea  jumătatii înălţimii pentru testare IMC , se masoara  deformarea la fiecare sfert din lungime si se masoara timpul de reactie .  Se aplica formula :

(deformare  la sfert de varf * deformare 100/mijloc) – (deformarea la sfert de baza * deformare 100/mijloc)

“Reflex respond ” este termenul folosit pentru a descrie modul în care catargul reacţionează şi cat de repede  la rafale şi soc . Masauraraea se face foto-electric . Pare complicat, dar de fapt o secţiune mai subtire si usoara  de varf  va oscila mai repede, pur şi simplu din cauza masei sale mai mici. Deci e o marime ce  exprima si unitati de viteza . Catargul trebuie sa reactioneze corect si rapid la diferentele de sarcini transmise de vela  . Putem sa facem o comparatie cu sistemul de directie de la automobil . Un reflex mic se asociaza cu o directie rigida .

Termeni standard ce descriu “Reflex response –ul ”  catargului  sunt:

6 –  Hard Top(HT)

7 -9  Curve Hard Top(HCC)

10-12 Constant Curve(CC)

13-15 Curve Constant – Top Flex(CFT)

16-18 Flex Top(FT)

19-21 Flex Top – Top Super Flex(FSF)

22 +    Super Flex Top(SFT)

In concluzie cu cat “Reflex respond ”  este mai mare , cu atat timpul de raspuns la solicitare e mai mic si  varful mai flexibil

Desi un catarg cu 75 la suta carbon are acelasi IMCS ca si unul cu 100% carbon  , pe apă, catargul de carbon 100% va reactiona mai bine din cauza greutatii mai mici dar şi din cauza reactiei reflex , mai rapide .  De asemenea el revine mai rapid la foma initiala dupa solicitare .

In general catargele ” Constant Curve – Flex Top” sunt luate ca referinta cele de 465 cm  , au  reflex 15 si sunt la varf cu 10% mai moi  decat la baza . Ele  sunt considerate catarge de baza pentru freeride si slalom la vele medii .

O baza mai rigida  a catargului retine puterea vantului in baza velei si un flex mare la varf  elibereaza varful velei  la rafale . Asta confera stabilitate si  o mai buna manevrabilitate a velei .

Carbon 100% sau mai putin ?

Despre catargele de fibra de sticla nici nu se mai pune problema in ziua de azi . Constructia velelor impune catarge cu cat mai mult carbon in compozitia lor . Asta le face mai usoare si cu caracteristici de flexibilitate si reactie cat mai bune . Cele mai recente în tehnici de construcţie  , implică înfăşurarea filamentelor de carbon şi rularea lor in 100 starturi PREG, care sunt apoi tratate termic pentru a asigura echilibrul prefect de rigiditate, durabilitate şi greutate. Catargele  sunt apoi vopsite cu o vopsea speciala pe baza de polimeri pentru  aspectul lor distinctiv.

Deci daca bugetul va permite , nu va zgarciti si  luati catarg 100% carbon .

 

RDM sau SDM – de ce?

RDM = Reduced Diameter Mast    SDM = Standard Diameter Mast

Deci catargele cu diametrul exterior mai mare  sunt SDM si cele cu diametrul exterior mai mic  RDM . Sa vedem ce avantaje are RDM fata de SDM . Primul si cel mai vizibil e sectiunea redusa  . În general insa , greutatea este de aproximativ aceeaşi între SDM şi RDM  ca urmare secţiuni exterioare mai mici , peretele RDM este  mai gros (4,5 mm), fata de  (3,5 mm) la  SDM pentru a a fi la fel de rezistent  .  In general RDM este putin mai moale la varf . In rest…nimic . Asta inseamna ca noul RDM este mai bun doar pentru freestyle .

Iata tehnologia de productie a catargelor . Proces multifilament si multistrat . Majoritatea sunt compozite , avand in afra de carbon si kevlar sau fibra de sticla .

Exit mobile version