Lectia nr 3 _  Probleme cu echipamentul pe apa

Windsurfingul se practica pe apa! Ti-am mai spus? Trebuie sa stii ca atunci cand iesi pe apa te afli intr-un mediu ostil, avand in vedere ca mediul acvatic nu e specific omului. In general, noua oamenilor , ne place sa credem ca ne adaptam si ne descurcam oriunde. Nu este chiar asa. Ne descurcam intr-un asemenea mediu atunci cand trecerea prin el este conforma cu planificarea noastra
, ca durata si in conditiile stabilite de noi. Insa atunci cand dintr-un motiv sau altul, am iesit din cadrul planificat, incepem sa simtim ostilitatea mediului impropriu pentru noi . Este ca atunci cand spui: vaaaaaai ! ce frumos este sa traiesti la tara, sa mananci un pui la ceaun , sa bei o tuica naturala, un vin. Este frumos sa privesti de departe viata la tara, sau sa iti petreci un weekend atat cat ai stabilit. Ce te faci insa cand a trebuit sa ramai fara vrerea ta inca o aptamana? Saptamana in care ai simtit pe pielea ta ca nu ai apa calda la baie, poate nici baie, ca puiul acela inainte de a ajunge in ceaun mananca,face mizerie,porcul la fel , vaca nu da numai lapte ci si altceva ce trebuie carat la gunoi , ca focul idilic din teracota se intretine cu lemne , ca acestea trebuiesc taiate ……… Ei bine abia atunci iti dai seama ca nu esti pregatit pentru asa mediu si nu e chiar asa de bine de trait acolo. La fel este si cu apa, ba mai mult. Ea devine ostila existentei tale. Pentru aceste motive e bine sa cunoastem din timp ceea ce se poate intampla acolo unde mergem si cum putem contracara aceste situatii. Exact ce spuneam si inainte. Este bine atat timp, cand totul se petrece cum am planificat. Daca luam in calcul din timp si neprevazutul se cheama ca totul se desfasoara intr-un cadru cat de cat planificat. Vom avea astfel parte de o simpla neplacere, preferabila unui eveniment nedorit sau chiar regretabil. Avand in vedere ca echipamentul este cel ce te ajuta sa mergi unde vrei tu pe apa si el este compus dintr-un ansamblu , tot el este cel ce te poate abandona departe de lume. Se poate intampla simplu de tot , atunci cand una din verigile componente cedeaza . O prima masura preventiva este verificarea amanuntita a tuturor pieselor inainte de plecare.Cand spun asta ma refer nu numai la vericarea intergitatii acestora ci chiar a existentei lor. Se poate intampla ca din dorinta de a iesi cat mai repede pe apa sa uiti sa iei ceva. Nu rade! Vorbesc in cunostinta de cauza. Personal, mi-am dat seama ca nu am scota de ridicare dupa 30 minute de mers sau  am plecat  pe apa si cand sa ma agat in trapez, am constatat ca nu-l am.La fel s-a intamplat cu scotele de trapez. Si nu e vorba aici numai de mine . Verifica deci : ____1.scotele de intindere a velei sa nu fie roase si legaturile sa fie bine facute ____ 2.scotele de trapez sa nu fie prea uzate – ____3.catargul sa nu prezinte fisuri sau uzura de la frecarea pe cambers ____ 4.balenele velei sa nu fie rupte sau iesite din buzunar____ 5.Fina sa fie bine stransa ____ 6.Surubul de aerisire al placii bine strans -____7.Ghiul sa nu fie fisurat (mai ales la clema de prindere a catargului) ____ 8.legatura flexibila sa nu fie imbatranita sau sa prezinte fisuri ____ 9.Siguranta din baza catargului sa inchida bine pe legatura flexibila ____ 10.vela sa nu prezinte crapaturi  ce pot degenera in rupturi -____11.placa sa nu fie fisurata ____ 12.prelungitorul catargului sa nu prezinte fisuri ____ 13.scota de ridicare sa nu fie invechita sau roasa. Deci tineti minte numarul celor 13 componente ce va pot aduce ghinion . Luati inca ceva cu voi : Un pet de 1/2 L cu apa , ce-l introduceti in buzunarul velei langa catarg desupra ghiului, o scota de 2m pe care o rulati pe baza catargului sau pe coada ghiului si 30cm de Duck Tape waterproof tape ( eu tineam un mic rest de rola la catarg,turtita, dar i-a luat locul sticla cu apa) infasurat undeva la coada ghiului. Este la fel cum ne descurcam cu Dacia, cu un patent si o bucata de sarma ,daca tineti minte. Sa vedem ce se poate intampla daca ne aflam la 1-2km in largul marii si cedeaza ceva din ce am amintit mai sus.Sa le luam pe rand. 1.In caz ca cedeaza o scota de intindere a velei la catarg sau ghiu , se inlocuieste cu scota de rezerva. 2.Daca se rupe in mers scota de trapez , fii sigur ca se va rupe chiar atunci cand stai confortabil atarnat in ea ( curios nu ? ). Iti dai seama ca nici nu vei avea timp sa intelegi ce se intampla cu tine, cand la viteza aia te vei trezi aruncat in apa in timp ce echipamentul tau mai merge cativa metri fara stapan. Ma rog! Trecem peste asta, presupunem ca ai revenit pe placa. Daca esti aproape de locul de plecare si te increzi in bratele tale, tii vela in maini . Daca nu, apelezi la scota de rezerva si legi prin matisare pe ghiu , scota de trapez. 3. In cad ca se rupe catargul o va face doar atunci cand vei sta in trapez pentru ca vantul e tare si va solicita catargul . http://www.youtube.com/watch?v=HIJ1jZQcSSY&feature=relatedVei pati exact ca la scota de trapez , cu deosebirea ca vela va veni peste tine si este posibil sa fie si vela sfasiata in dreprul rupturii. De obicei catargul de rupe deasupra ghiului , din cauza uzurii din acea zona cauzata de frecarea cu ghiul si pentru ca tensiunile cele mai mari tot acolo sunt . Recomand scoaterea partii rupte de sus pentru a nu rupe toata vela (daca nu a facut-o inca )si intoarcerea la mal cu restul de vela ramasa . Mai greu dar merge. Atentie la aschiile de fibra de sticla si carbon . 4.O balena rupta poate gauri vela . Opreste cand observi asa ceva si scoate balena . 5. Daca observi in mers o instabilitate a placii sau faptul ca nu mai urca normal in vant e posibil sa se fi rupt surubul finei sau sa nu fi fost strans. Daca ai norocul sa o mai gasesti acolo si mai e si surubul, o strangi. Daca nu mai e surubul pune Duck Tape pe lateralele partii ce intra in placa si forteaz-o sa intre. Nu va iesi sigur pana la mal Forta ce se aplica pe ea, este laterala. Daca nu mai ai fina e de rau. Vantul te va duce unde vrea el. Incearca totusi sa urci cate putin mergand cantat mult pe bordul tau. 6.In mers poti observa bule de aer iesind pe langa surubul de aerisire. Asta e inca bine, pentru ca nu a iesit inca tot aerul . Strange surubul atat cat poti cu limba cursorului de la un fermoar . 7. Cu ghiul se intampla la fel ca si cu scota de trapez . Vei ajunge in apa . Rapid !Nu mai stau sa comentez aici cum si in ce fel . De obicei ghiul se rupe initial de langa catarg , apoi si la coada pentru ca te tii de el . ( in special cele uzate de carbon ) . Incearca sa legi in cruce ghiul de catarg cu scota de rezerva si revino incet la mal .Nu vreau sa ma gandesc ce ar fi daca se rupe la doua capete . Dar poate tu ai 2 scote de rezerva nu ? 8.Cand se rupe legatura flexibila ajungi in apa cu vela peste tine si tu agatat in trapez. Aici am un comentariu important de facut . Ajungand instantaneu in apa , este posibil ca tu sa fi fost exact in momentul expiratiei si rezerva ta de aer din plamani sa fie minima , exact timpul in care corpul tau avea nevoie de cat mai mult oxigen . O data ca esti in mijlocul efortului si apoi ca sub apa vei mai avea nevoie de rezerve . NU TE ZBATE SA IESI CA E MAI RAU !!!!!! . Vei consuma astfel si ultimul strop de oxigen si vei incepe sa inghiti apa . De fiecare data cand ajungi sub apa fara voia ta ORIENTEAZA-TE ! Sa fii sigur ca directia in care o iei duce la suprafata . Acum , mai mult ca oricand ,trebuie sa folosesti pana la ultima farama de luciditate . In primul rand , iti desfaci scota de trapez apropiidu-te mai mult de vela ( desi instinctul te face sa te departezi ). Dupa ce ai reusit sa te desprinzi nu incerca sa te ridici la suprafata. Te vei trezi intr-o capcana mare de film , prin care vezi cerul, dar nu ai cum sa iesi. Nu te poti agata de ea sa mergi spre margine si nu poti sa te scufunzi si sa inoti din cauza centurii ce te impinge in sus. Tine cont ca este poate o vela de 9-10 mp. Asa ca, nu o lua la intamplare sa ajungi la marginea ei. Mie, de multe ori, un metru mi-a parut a fi kilometri. Sfatul meu este sa o mergi cu mainile de-a lungul ghiului spre coada acestuia. Este distanta cea mai scurta si ai si balustrada de care sa te tragi si sa te ghideze . Nu o lua spre catarg, de obicei acesta se lipeste de placa si vei mai intalni un obstacol. _________Repet : NU TE ZBATE , IMPINGE BURTA SPRE GHIU SI SCOATE SCOTA DIN CARLIGUL TRAPEZULUI, APOI MERGI CU BRATELE PE GHIU SPRE COADA ACESTUIA ! . Sper ca nu te-am speriat . Nu acesta este scopul meu . Cei ce fac surf de mai mult timp stiu ce spun si stiu ce lungi sunt acele clipe . 9. Daca siguranta din baza catargului nu e inchisa se poate intampla sa va sara catargul la o volta. In rest sta in tensiune si nu poate iesi. Cazatura si atat. Monteaza bine si mergi mai departe. 10. Daca vela are o fisura se poate sfasia cand este supusa unei sarcini mai mari. Normal! Cand esti in trapez, nu? Cazatura de rigoare si intoarcerea la mal cu bucata ramasa la baza. 11. O fisura in placa nu face decat ca aceasta sa ia apa si sa ramana cu o flotabilitate mai mica. Nu cunosc sa se fi rupt o placa la cineva din cauza unei fisuri. 12 . Daca se rupe prelungitorul de catarg se intampla ca si la legatura flexibila. Vela vine peste tine ……………………. Nu iti mai spun. Ajuns pe placa, scoate baza catargului din legatura flexibila si aseaza catargul direct pe ea. Vei ajunge asa la mal cu vela aproape deschisa. 13. Scota de ridicare este de obicei folosita de incepatori dar si de avansati pentru velele mari. Sunt situatii insa in care cat ai fi de avansat ti-ar prinde tare bine o scota de ridicare. Eu personal, ma sperii rau daca ma trezesc in larg si nu am asa ceva la mine, desi o folosesc rar. Te poate ajuta si sa urci mai usor pe placa , sau pur si simplu cand te odihnesti chiar si in apa, te tii de ea . Oricum pentru incepatori este piesa numarul unu . Si TOTI suntem incepatori. Cam atat mi-a venit in minte azi despre “bucuriile” ce le poti avea in larg datorita echipamentului. Mai sunt multe, dar despre ele, alta data. Lulu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *